woensdag 25 mei 2011

Oud en nieuw

In het Christelijke bergstadje Ma’loula trof ik deze oude Sovjet tractor neus aan neus met een glimmend nieuwe middenklasser uit Korea. Sinds de onafhankelijkheid heeft Syrië een opvallende politieke koers gevaren met telkens andere regionale en internationale partners. Het heeft ooit samen met Egypte een Verenigde Arabische Republiek gevormd. Het schurkte een beetje tegen Sovjet Rusland aan. Tijdens de 1ste Golfoorlog stond het aan de kant van Amerika, maar toen de 2de Golfoorlog uitbrak behoorde het met Iran volgens Bush tot de ‘Axis of Evil’. Tegenwoordig is het ‘Beste Vrienden’ met de snel opkomende regionale macht Turkije waar Syrië historische banden mee heeft. Echter door al dat gefriemel is Syrië verfrissend vrij gebleven van de graaiende vormen van markt kapitalisme dat de regio zó heeft verarmd dat de revolutie wel moest uitbreken (de onvrede in Syrië gaat over het gebrek aan politieke vrijheid en medezeggenschap zie: http://www.syriacomment.com ). Toen ik deze tekening zat te maken kreeg ik grijnzend bijval van een Syriër die over mijn schouder meekeek.

1 opmerking:

  1. dag Peti,
    ik heb je blog weer bekeken en ik vind het heel mooi.
    Oh, en dat was ik nog vergeten te zeggen: ik vind het juist wel leuk dat er flink wat tekst bij de tekeningen zit. je krijgt een inzicht en een kader. ook de verwijzingen naar andere websites vind ik goed en informatief.
    ik raak enthousiast voor syrie door je tekeningen. zou er wel naar toe wiillen maar is nu niet het geschikte moment, geloof ik.
    Rogier Fokke

    BeantwoordenVerwijderen